"LA RUINE" , "CETATUIA"

 BACĂU-BUHUSI-"LA RUINE" BISERICA BOCIULESTI-"CETĂŢUIA" COSTISA-BACĂU 
Punct de plecare : Bacău
Punct de trecere : Buhusi
Distanţa : 83 km
Diferenta de nivel : 130 hm
Timp pedalat : 3 ore 45 minute
Observaţii : -



   Oare cand am văzut prima data ruinele de pe partea stanga , şoselei ce duce la Piatra Neamţ , canalului Bistrita , caii ferate ce leagă Bacăul de Piatra Neamţ ? Nu-mi mai amintesc dar probabil de cand am făcut primul drum în zona aceea , si asta cu foarte mult timp în urma , binenteles ca dorinţa de a ajunge acolo a fost încă de la început dar cu timpul s-a estompat , si a ajuns doar o trecere pe langa "o ruină". Desigur ca uneori am plătit excursii si bilet de intrare pentru a vedea ruine prin alte locuri , localităţi , si nu-mi mai amintesc , dar cred ca si alte tari .
  Tot cu bicicleta îmi propun si azi sa ajung la aceste ruine , de fapt ce a mai rămas din biserica de la Bociulesti si candva si satul Bociulesti si sper sa găsesc si situl arheologic Cetăţuia din comuna Costişa , si o abatere de doar 100 m , la hanul de la Buhusi , sau mai bine zis Hanul de la Gura Orbicului .
  După cateva plimbari pe dealuri si munţi , din turele precedente , o zi puţin mai aparte e chiar relaxanta . Plecarea din Bacău pe direcţia Piatra Neamţ cu trecere prin Buhusi ,  după care urmează trecerea podului peste canalul din Podoleni , si se virează la stanga pe un drum pietruit , si după nici 500 metri se ajunge la destinaţie . Ruinele bisericii se vad destul de bine , în curtea bisericii ce se construieşte acum acolo . Cand am fost eu , nu am văzut pe nimeni , si nu am avut nici un fel de problema în a intra , si a mă uita la tot ce e pe acolo .
   "Mănăstirea Bociulesti a fost înălţată de marele logofat Ştefan Dumitrascu în anul 1630 . Prin anul 1830 viiturile răului Bistrita au dus la surparea malului si daramarea bisericii " explica istoricul Nicolae Stoicescu . Am văzut cat de departe e cursul Bistritei , si zidurile groase ale bisericii de cel puţin un metru jumătate , si pot doar sa-mi imaginez ce a fost în acea perioada .
  Am făcut cateva poze si din nou la drum , înapoi spre Bacău , dar cu o abatere la Costişa , la stanga , am trecut pe langa iazul si pensiunea din Costisa , si întreband localnicii am început sa pedalez spre ceea ce candva era o asezare , sper sa nu vorbesc prostii , din epoca bronzului . Drumul nu e greu de găsit . Primul drum la stanga , pietruit , după iaz si pensiune , după care se traversează prin doua intersecţii ceva mai importante , si la a treia pe un drum nu foarte circulat , la dreapta , în urcare , pana în varful dealului , de fapt un platou care te face sa înţelegi de ce îi zice Cetăţuia . Mă aşteptam sa găsesc un mic indicator , semne de la excavatiile de la ultimele sapaturi , etc , dar nimic , aa.. ba da..un bat înfipt în pămînt ce pare sa zică ceva . O sa trec peste faptul ca inevitabil , în sat , vezi clădirea cu biroul unui parlamentar de zici ca e spital (la mărime mă refer) , etc , si o sa mă bucur de privelistea ce mi se oferă asupra Văii Bistritei .
   Coborand de pe dealul Cetăţuii am reluat drumul spre Bacău , oprindu-mă cateva minute la hanul din Buhusi , un alt monument al nepăsării si ignoranţei , unde iarăşi nu pot trece cu vederea ca primarul de aici are o casa imensă si un hotel de nu cred ca are idee cat a costat..pana acum .
  Ca întotdeauna drumul spre Bacău din zonele astea e o adevărată plăcere , chiar dacă vantul bătea din fata .
Detalii despre :
"La ruine" biserica Bociulestihttp://www.biserici.org/index.php?menu=BINT&code=12630&criteria=&quick=&order=NAME&nf=1
"Cetatuia"http://ran.cimec.ro/sel.asp?descript=costisa-costisa-neamt-situl-arheologic-de-la-costisa--cetatuia--cod-sit-ran-122141.01
Hanul de la Gura Orbiculuihttp://www.panoramio.com/photo/27575004

Route 2,413,834 - powered by www.bikemap.net